Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος νόμος 5162/2024 «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις».
Ο νόμος αυτός περιέχει πληθώρα φορολογικών διατάξεων και όχι μόνο.
Με το παρόν θα επισημάνουμε μερικές από τις σημαντικές του διατάξεις.
(Άρθρο 3). Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα
Ισχύει από το φορολογικό έτος 2024
Αιτιολογική έκθεση
Προβλέπεται η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τα φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζόμενων που αμείβονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών, προκειμένου να επιτευχθεί άμεσα η φορολογική τους ελάφρυνση και η επακόλουθη τόνωση της εθνικής οικονομίας.
Κείμενο νόμου
Το άρθρο 31 του ν. 3986/2011 (Α' 152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 31
Επιβολή τέλους επιτηδεύματος
1. Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες υποχρεούνται σε καταβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος ως εξής:
α) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως,
β) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167) που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε τετρακόσια (400) ευρώ ετησίως,
γ) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε χίλια (1.000) ευρώ ετησίως,
δ) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε πεντακόσια (500) ευρώ ετησίως, ε) για κάθε υποκατάστημα που συστήνεται από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα των περ. α) και γ) σε εξακόσια (600) ευρώ ετησίως και για κάθε υποκατάστημα που συστήνεται από αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία των περ. β) και δ), σε τριακόσια (300) ευρώ ετησίως.
Ως υποκατάστημα, για την εφαρμογή του παρόντος, νοείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το π.δ. 33/1979 (Α' 10), που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α' 151).
2. Δεν υποχρεούνται στην καταβολή τέλους επιτηδεύματος:
α) οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α' 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των άρθρων 14 και 24, αντίστοιχα, του ν. 4430/2016 (Α' 205),
β) τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια, και
γ) τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
3. Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας ή αδράνειας κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους, το τέλος επιτηδεύματος περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης. Χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δεκαπέντε (15) ημερών λογίζεται ως μήνας.
4. Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν κατά τρία δωδέκατα (3/12) τουλάχιστον τον μέσο αριθμό εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα (1) έτος, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος του ίδιου φορολογικού έτους, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακαθάριστα έσοδά τους κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα δύο (2) εκατομμύρια ευρώ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται:
α) ο τρόπος υπολογισμού της αύξησης του μέσου αριθμού εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης,
β) ο τρόπος και η διαδικασία διακρίβωσης και ελέγχου των προϋποθέσεων για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος, και
γ) κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας.
5. Το τέλος επιτηδεύματος βεβαιώνεται με βάση τους εκτελεστούς τίτλους της παρ. 2 του άρθρου 44 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α' 58) και η καταβολή του πραγματοποιείται σύμφωνα με τις δόσεις καταβολής φόρου εισοδήματος που ορίζονται στο άρθρο 68 του Κ.Φ.Ε..
6. Το τέλος επιτηδεύματος δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε..
7. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται η ειδικότερη διαδικασία για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που υποβάλλονται και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του παρόντος.»
(Άρθρο 4) Εξαιρέσεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία
Ισχύει από το φορολογικό έτος 2024
Αιτιολογική έκθεση
Προστίθεται στις εξαιρέσεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία η οικειοθελής χρηματική παροχή που καταβάλλεται από τον εργοδότη σε εργαζόμενο εντός χρονικού διαστήματος δώδεκα
(12) μηνών από την απόκτηση τέκνου, μέχρι του ποσού των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ετησίως, προσαυξανόμενου κατά επιπλέον πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον δεν υπάρχει μείωση των αποδοχών του νέου γονέα σε σχέση με τους έξι (6) προηγούμενους και τους έξι (6) επόμενους μήνες από την καταβολή της παροχής, καθώς και η αξία διατακτικών βρεφονηπιακών σταθμών που χορηγούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους, έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ετησίως. Η συγκεκριμένη ρύθμιση προτείνεται για την παροχή φορολογικής ελάφρυνσης και κινήτρων στους νέους γονείς, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος της χώρας.
Κείμενο νόμου
Στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167), περί απαλλαγών εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις, προστίθενται περ. κ) και κα) ως εξής:
«κ) παροχές ύψους έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ετησίως που χορηγούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους για την κάλυψη εξόδων βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, εφόσον η παροχή:
α) ισχύει για όλους τους εργαζόμενους και έχει γνωστοποιηθεί με έναν από τους τρόπους που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 71 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α' 222),
β) καταβάλλεται στον εργαζόμενο από τον εργοδότη καθ’ υπέρβαση των συμφωνημένων αποδοχών,
γ) αποδεδειγμένα χρησιμοποιείται για την κάλυψη των εξόδων βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, καθώς:
γα) καταβάλλεται σε χρήμα στον εργαζόμενο, εφόσον αυτός καταβάλλει το ποσό στον τρίτο που παρέχει τις σχετικές υπηρεσίες και στη συνέχεια προσκομίσει το οικείο φορολογικό στοιχείο στον εργοδότη ή
γβ) καταβάλλεται στον εργαζόμενο με μορφή διατακτικών προς τον πάροχο των υπηρεσιών ή
γγ) καταβάλλεται απευθείας από τον εργοδότη στον τρίτο πάροχο των υπηρεσιών,
κα) παροχές που καταβάλλονται από εργοδότη σε εργαζόμενο ως ενίσχυση για την απόκτηση τέκνου εντός δώδεκα (12) μηνών από τον τοκετό, ύψους έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, που προσαυξάνεται κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε άλλο εξαρτώμενο τέκνο που έχει ο δικαιούχος γονέας κατά τον χρόνο του τοκετού, εφόσον:
α) η παροχή ισχύει για όλους τους εργαζόμενους και έχει γνωστοποιηθεί με έναν από τους τρόπους που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 71 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου,
β) οι αποδοχές του εργαζομένου διατηρούνται τουλάχιστον στο ύψος που είχαν έξι (6) μήνες πριν από τον τοκετό ή κατά την πρόσληψη, αν αυτή έγινε σε χρονικό διάστημα μικρότερο του εξαμήνου πριν από τον τοκετό, και διατηρούνται τουλάχιστον στο ίδιο ύψος για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών τουλάχιστον μετά από τον τοκετό και
γ) η παροχή έχει αναγγελθεί στην Επιθεώρηση Εργασίας.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ορίζονται η διαδικασία και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την αναγγελία της παροχής.»
(Άρθρο 5) Απαλλαγή φιλοδωρήματος από φόρο εισοδήματος
Αιτιολογική έκθεση
Ορίζεται ότι τα φιλοδωρήματα που δίνουν προαιρετικά οι πελάτες κατ’ ευθείαν σε εργαζομένους που τους εξυπηρετούν μέχρι του ποσού των τριακοσίων (300) ευρώ τον μήνα απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος. (Σημείωση Taxheaven: Με νομοτεχνική βελτίωση απαλλάσσονται και οι εργαζόμενοι διανομείς (delivery) στις ψηφιακές πλατφόρμες) Δεν περιλαμβάνονται στην απαλλαγή αυτή φιλοδωρήματα που προσαυξάνουν κατά συγκεκριμένο ποσό τις αποδοχές των εργαζομένων με βάση συλλογική σύμβαση ή διαιτητική απόφαση ή γραπτό όρο ατομικής σύμβασης εργασίας. Επιπλέον, τίθεται ρύθμιση για την προστασία των εργαζομένων από καταχρηστική χρήση της απαλλαγής του παρόντος από τους εργοδότες, που αποβλέπει στην αποτροπή της αντικατάστασης του συμφωνημένου μισθού με φιλοδωρήματα, με σκοπό να αποφευχθεί η φορολόγηση μέρους αυτού. Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο που ανέρχεται στο είκοσι δύο τοις εκατό (22%) της μείωσης του μισθού, σε σχέση με τον συμφωνημένο, για ένα έτος από τη στιγμή της μείωσης.
Εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Νοεμβρίου 2024
Κείμενο νόμου
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167), περί απαλλαγών εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις, προστίθεται περ. ιβ) ως εξής:
«ιβ) φιλοδωρήματα έως του ποσού των τριακοσίων (300) ευρώ μηνιαίως που λαμβάνουν μισθωτοί, προαιρετικά από πελάτες της επιχείρησης, έναντι της παρασχεθείσας σε αυτούς εξυπηρέτησης, ανεξαρτήτως εάν αυτά λαμβάνονται μέσω της επιχείρησης ή απευθείας. Η απαλλαγή αυτή δεν καταλαμβάνει φιλοδωρήματα που καταβάλλονται στους εργαζόμενους ως συγκεκριμένο ποσοστό του μισθού ή ημερομισθίου, ή σταθερό ποσό με βάση όρο ατομικής συμφωνίας, σύμβασης εργασίας ή συλλογικής σύμβασης ή διαιτητικής απόφασης και εισπράττονται τακτικά, επαυξάνοντας τις αποδοχές τους.»
2. Στο άρθρο 21 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα, προστίθεται παρ. 8 ως εξής:
«8. Φιλοδωρήματα έως του ποσού των τριακοσίων (300) ευρώ μηνιαίως, που καταβάλλονται προαιρετικά σε φυσικά πρόσωπα που συνδέονται με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου για τη διανομή ή μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με ψηφιακές πλατφόρμες του άρθρου 68 του ν. 4808/2021 (Α' 101), για συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω αυτών, απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος.»
3. Στο άρθρο 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί μεταβατικών διατάξεων και έναρξης ισχύος, προστίθεται παρ. 90, ως εξής:
«90. Σε περίπτωση μείωσης των μηνιαίων τακτικών αποδοχών του εργαζόμενου με ταυτόχρονη αύξηση των ποσών από φιλοδωρήματα, η οποία επέρχεται από την 1η Νοεμβρίου 2024 και εφεξής, επιβάλλεται στην επιχείρηση πρόστιμο που ανέρχεται σε ποσοστό είκοσι δύο τοις εκατό (22%) επί του ποσού απομείωσης των τακτικών αποδοχών, υπολογιζόμενο για διάστημα δώδεκα (12) μηνών από τη μείωση των τακτικών αποδοχών και όχι πέραν του μηνός κατά τον οποίο οι τακτικές αποδοχές επανέρχονται στο αρχικό προ της μείωσης ύψος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία για την επιβολή του προστίμου, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας.»
(Άρθρα 6 & 7) Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος και μείωσή του από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας
Αιτιολογική έκθεση
Τροποποιείται ο υπολογισμός του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. Πλέον δεν λαμβάνονται υπόψη σωρευτικά οι αποδοχές του υψηλότερα αμειβομένου εργαζομένου και οι υπόλοιπες αμοιβές, αλλά διαζευκτικά προκειμένου με αυτό τον τρόπο να περιοριστεί το τελικό ελάχιστο τεκμαιρόμενο καθαρό εισόδημα και αντίστοιχα η φορολόγηση που θα επιβληθεί στον φορολογούμενο.
Με σκοπό την προστασία των τοπικών οικονομιών σε κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) κατοίκων, επεκτείνονται οι μειώσεις του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στις δημοτικές κοινότητες αυτές (εξαιρουμένων των δημοτικών κοινοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής, πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων).
Ισχύουν από το φορολογικό έτος 2024
Κείμενο νόμου
Στην παρ. 2 του άρθρου 28Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), περί προσδιορισμού του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο: αα) οι λέξεις «των παρακάτω» διαγράφονται, αβ) η περ. α) αντικαθίσταται, αγ) στην περ. γ), οι λέξεις «τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών», β) στο τρίτο εδάφιο, οι λέξεις «εντός ενός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του άρθρου 67 εκάστου έτους» αντικαθίστανται από τις λέξεις «μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους», γ) στο πέμπτο εδάφιο, οι λέξεις «των καπνοβιομηχανικών προϊόντων της περ. α)» διαγράφονται, δ) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Ως ελάχιστο ετήσιο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ που προκύπτει από το άθροισμα:
α) Ποσού που αντιστοιχεί στο ετήσιο ποσό του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α' 222) και 103 του παρόντος, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10%) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της τρίτης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη, πλέον
β) ποσού έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον
γ) ποσού που ανέρχεται στο πέντε τοις εκατό (5%) επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4919/2022 (Α' 71), όπως ορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται με βάση την παρ. 4 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022, στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.
Η προσαύξηση της περ. γ) δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή
β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30).
Για την εφαρμογή της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμό του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών.
Ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών του υπόχρεου και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις της παρ. 4 του άρθρου 35 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α' 162). Για τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)» και «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» ως μέσος όρος της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος ετήσιου κύκλου εργασιών του συνόλου των επιτηδευματιών με τους δύο αυτούς Κ.Α.Δ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών. Για την εύρεση του μέσου όρου ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών με τους λοιπούς τεταρτοβάθμιους κωδικούς υπό τον Κ.Α.Δ. 47.19, πλην των Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02, δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02.
Αν το άθροισμα του πρώτου εδαφίου είναι μικρότερο από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ και ο υψηλότερα αμειβόμενος υπάλληλος που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1 δικαιούται ετήσιες μικτές αποδοχές που υπερβαίνουν το ποσό που προκύπτει από το άθροισμα αυτό, τότε το ποσό των μικτών αποδοχών λαμβάνεται ως τεκμαιρόμενο ετήσιο εισόδημα του υπόχρεου της παρ. 1 μέχρι του ποσού των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.»
Στην παρ. 3 του άρθρου 28Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167), περί λοιπών μειώσεων του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας και ειδικών ρυθμίσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων ή» αριθμούνται ως περ. α), β) προστίθεται περ. β), γ) οι λέξεις «σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων» αριθμούνται ως περ. γ), και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Το ποσό της παρ. 2 του άρθρου 28Α μειώνεται κατά το ήμισυ (1/2) για υπόχρεους της παρ. 1 που ασκούν τη δραστηριότητά τους και έχουν την κύρια κατοικία τους:
α) σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων, ή
β) σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) κατοίκων, εξαιρουμένων των δημοτικών κοινοτήτων που βρίσκονται στην Περιφέρεια Αττικής (πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων), ή
γ) σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων.»
(Άρθρο 8) Φορολόγηση αμοιβής για εφημερίες ιατρών
Αιτιολογική έκθεση
Ενισχύονται οι αποδοχές των ιατρών και του λοιπού προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας, μέσω της αυτοτελούς φορολόγησης των αμοιβών που λαμβάνουν για εφημερίες.
Ισχύει από το φορολογικό έτος 2025
Κείμενο νόμου
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167), περί φορολογικού συντελεστή, προστίθεται περ. ε) και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται για το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτούν:
α) οι αξιωματικοί που υπηρετούν σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού και σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267 του ν. 4555/2018 (Α' 133) και το οποίο φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%), και
β) το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετεί σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού και σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267 του ν. 4555/2018 και το οποίο φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%),
γ) οι κυβερνήτες, οι συγκυβερνήτες και οι μηχανικοί αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών με φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας για τη μηναία αποζημίωση που λαμβάνουν και η οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%),
δ) τα μέλη των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών του άρθρου 5 του ν. 4375/2016 (Α' 51) για τη μηνιαία αποζημίωση που λαμβάνουν και η οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%),
ε) το ιατρικό προσωπικό που υπάγεται στο άρθρο 45 του ν. 3205/2003 (Α' 293) για την αμοιβή που λαμβάνει για εφημερίες και η οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%). Η παρούσα περίπτωση εφαρμόζεται και για τα ωρομίσθια εφημεριών της υπό στοιχεία 15993/Ζ2/14.2.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας (Β' 686), περί καθορισμού του ύψους αμοιβής εφημεριών των μελών Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και ακαδημαϊκών υποτρόφων, στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Αρεταίειο και Αιγινήτειο.
Τα ως άνω εισοδήματα φορολογούνται αυτοτελώς με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης των δικαιούχων τους μόνο για αυτά.»
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 60 του Κ.Φ.Ε., περί φορολογικού συντελεστή, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «καθώς και» διαγράφονται, β) μετά από τις λέξεις «του άρθρου 5 του ν. 4375/2016» προστίθενται οι λέξεις «, καθώς και το ιατρικό προσωπικό και τα λοιπά πρόσωπα της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 15 του παρόντος για την αμοιβή που λαμβάνουν για εφημερίες», δ) μετά από τις λέξεις «της παρ. 2 του άρθρου 15» προστίθενται οι λέξεις «του παρόντος», και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Με την επιφύλαξη της παρ. 1, το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτούν οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετεί σε πλοία του εμπορικού ναυτικού, οι κυβερνήτες, οι συγκυβερνήτες και οι μηχανικοί αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών με φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, τα μέλη των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών του άρθρου 5 του ν. 4375/2016, καθώς και το ιατρικό προσωπικό και τα λοιπά πρόσωπα της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 15 του παρόντος για την αμοιβή που λαμβάνουν για εφημερίες, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τους συντελεστές της παρ. 2 του άρθρου 15 του παρόντος.»
(Άρθρο 9) Φοροαπαλλαγή για τριάντα έξι μήνες για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση
Αιτιολογική έκθεση
Θεσπίζεται απαλλαγή για τριάντα έξι (36) μήνες για το εισόδημα των φυσικών προσώπων από τη μακροχρόνια εκμίσθωση που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025 και αφορά ακίνητα που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση. Προϋπόθεση είναι η μίσθωση, από την οποία προέρχεται το εισόδημα που απαλλάσσεται, να έχει διάρκεια τουλάχιστον τριετή. Στην προτεινόμενη διάταξη προβλέπονται οι συνέπειες πρόωρης λήξης της σύμβασης αυτής. Εάν εντός της τριετίας το ακίνητο, που έχει εν τω μεταξύ κενωθεί, διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή αίρεται αναδρομικώς.
Με τον τρόπο αυτό, επιδιώκεται η κάλυψη μέρους του κόστους ένταξης των οικιών αυτών στην αγορά στέγης, η αύξηση των προσφερόμενων κατοικιών και κατά συνέπεια η ικανοποίηση των αυξανόμενων
στεγαστικών αναγκών των πολιτών.
Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024
Κείμενο νόμου
Στο άρθρο 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), περί μεταβατικών διατάξεων και έναρξης ισχύος, προστίθεται παρ. 91 ως εξής:
«91. α) Για τους τριάντα έξι (36) πρώτους μήνες μετά από τον μήνα, κατά τον οποίο συνάπτεται η σχετική σύμβαση μίσθωσης, δεν φορολογείται το εισόδημα φυσικών προσώπων που προέρχεται από εκμίσθωση κατοικιών με εμβαδόν έως εκατόν είκοσι (120) τετραγωνικά μέτρα, εφόσον:
αα) το εισόδημα προέρχεται από σύμβαση μίσθωσης διάρκειας τουλάχιστον τριών (3) ετών που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025,
αβ) η εκμισθούμενη κατοικία: i) κατά τα φορολογικά έτη 2022, 2023 και, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, και κατά το φορολογικό έτος 2024 έχει δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ως κενό ακίνητο (έντυπο Ε2) ή δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο ακίνητο ούτε ως κύρια ούτε δευτερεύουσα κατοικία του εκμισθωτή ούτε ως ιδιοχρησιμοποιούμενο ούτε δωρεάν παραχωρούμενο ακίνητο (έντυπα Ε1 και Ε2) ή
ii) κατά το φορολογικό έτος 2023 ή, αν η μίσθωση καταρτίζεται το 2025, κατά το φορολογικό έτος 2024 έχει διατεθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 111 του ν. 4446/2016 (Α' 240), και οι συναφθείσες βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν δηλωθεί στη Φορολογική Διοίκηση, και αγ) ο εκμισθωτής δεν έχει υποβάλει στη Φορολογική Διοίκηση δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο κατά το έτος της μίσθωσης και έως την έναρξη αυτής ή για το ίδιο διάστημα έχει υποβάλει δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου.
β) Αν εντός των τριών (3) ετών της περ. α) το ακίνητο: βα) κενωθεί, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το φορολογικό έτος που αυτό κενώνεται,
ββ) διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το πρώτο έτος της μίσθωσης.
Η συνδρομή των προϋποθέσεων της απαλλαγής της παρούσας αποδεικνύεται μόνο από εμπρόθεσμες δηλώσεις πληροφοριακών στοιχείων και φορολογίας εισοδήματος και, ειδικά ως προς τα έτη 2022 και 2023, από δηλώσεις που έχουν υποβληθεί έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος.»
(Άρθρο 10 παρ. 1) Ρύθμιση θεμάτων Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και κρατικής αρωγής για ασφαλισμένες κατοικίες
Αιτιολογική έκθεση
Διπλασιάζεται η μείωση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), από δέκα τοις εκατό (10%) σε είκοσι τοις εκτατό (20%), για κατοικίες φυσικών προσώπων, φορολογητέας αξίας έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, που είναι ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, σεισμό, πλημμύρα).
Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024
Κείμενο νόμου
1. Στην παρ. 7Ζ του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 (Α' 287), περί απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «Για τα έτη 2024 και επόμενα,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Για το έτος 2024», β) προστίθεται νέο τρίτο εδάφιο, γ) στο τέταρτο και έκτο εδάφιο, οι λέξεις «για την εφαρμογή του παρόντος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την εφαρμογή της παρούσας», δ) στο πέμπτο εδάφιο, οι λέξεις «του πρώτου εδαφίου» διαγράφονται, ε) στο έκτο εδάφιο, οι λέξεις «Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων,» και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων η παρ. 7Ζ διαμορφώνεται ως εξής:
«7Ζ. Για το έτος 2024 ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. μειώνεται κατά δέκα τοις εκατό (10%) για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται σε ασφαλιστική επιχείρηση εγγεγραμμένη στο Μητρώο Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, που τηρείται στη Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος, για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρα, εφόσον η ασφάλιση καλύπτει το σύνολο της αξίας του ακινήτου. Ως αξία του ακινήτου, για τις ανάγκες εφαρμογής του πρώτου εδαφίου, λαμβάνεται η αξία ανακατασκευής του κτίσματος ή των κτισμάτων, μη υπολογιζόμενης της αξίας του οικοπέδου, η οποία δεν μπορεί να υπολείπεται των χιλίων (1.000) ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Για τα έτη 2025 και εφεξής, για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α μειώνεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%), εφόσον η φορολογητέα αξία τους για σκοπούς επιβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, και κατά δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.
Προϋπόθεση για την εφαρμογή της παρούσας είναι η ασφάλιση να αφορά το προηγούμενο έτος με διάρκεια τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Αν η διάρκεια της ασφάλισης είναι μικρότερη του ενός (1) έτους, η μείωση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. προσαρμόζεται αναλογικά.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζεται το κόστος της αξίας ανακατασκευής του ακινήτου, μπορεί να αναπροσαρμόζεται το ποσό του δευτέρου εδαφίου, καθώς και να ρυθμίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.»
(Άρθρο 11) Απαλλαγή φιλοδωρήματος από ασφαλιστικές εισφορές
Αιτιολογική έκθεση
Η προτεινόμενη ρύθμιση περί απαλλαγής των φιλοδωρημάτων μέχρι ενός ποσού από τον φόρο εισοδήματος, συμπληρώνεται με την πρόβλεψη για απαλλαγή των φιλοδωρημάτων, ανεξαρτήτως ύψους, από τις ασφαλιστικές εισφορές, κατατείνοντας έτσι στην ενίσχυση του εισοδήματος του μισθωτού.
Εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Νοεμβρίου 2024
Κείμενο νόμου
1. Φιλοδωρήματα, κατά την έννοια της περ. ιβ) της παρ. 2 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), ανεξαρτήτως ύψους, απαλλάσσονται από ασφαλιστικές εισφορές.
2. Η απαλλαγή της παρ. 1 δεν καταλαμβάνει φιλοδωρήματα που καταβάλλονται στους εργαζόμενους ως συγκεκριμένο ποσοστό του μισθού ή ημερομισθίου, ή σταθερό ποσό με βάση όρο ατομικής συμφωνίας, σύμβασης εργασίας ή συλλογικής σύμβασης ή διαιτητικής απόφασης και εισπράττονται τακτικά, επαυξάνοντας τις αποδοχές τους.
(Άρθρο 12) Μείωση ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη-εργαζόμενου
Αιτιολογική έκθεση
Αντιμετωπίζεται το ζήτημα του υψηλού μη μισθολογικού κόστους που αφορά στην εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης των μισθωτών, η οποία βαρύνει τόσο τους εργοδότες όσο και τους ασφαλισμένους. Σκοπός της ρύθμισης είναι η βελτίωση των όρων πρόσβασης στην αγορά εργασίας με περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους, η οποία σε συνέχεια των μειώσεων που θεσπίστηκαν από το 2020 και μετά θα ανέλθει σωρευτικά σε ποσοστό πέντε κόμμα τέσσερα τοις εκατό (5,4%). Με αυτόν τον τρόπο, επέρχεται άμεσα ελάφρυνση του ασφαλιστικού κόστους της μισθωτής εργασίας, τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους εργοδότες, ενώ ενισχύεται η αγορά εργασίας, βελτιώνεται το εισόδημα των εργαζομένων και δημιουργούνται ευνοϊκότερες συνθήκες απασχόλησης.
Ισχύει από το φορολογικό έτος 2025
Κείμενο νόμου
Στην παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4387/2016 (Α' 85), περί ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η ημερομηνία «1.1.2017» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «1η.1.2025», β) το ποσοστό «7,10%» αντικαθίσταται από το ποσοστό «6,10%», γ) το ποσοστό «6,45%» αντικαθίσταται από το ποσοστό «5,45%», δ) το ποσοστό «2,15%» αντικαθίσταται από το ποσοστό «1,65%», ε) το ποσοστό «4,30%» αντικαθίσταται από το ποσοστό «3,80%», και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Από την 1η.1.2025, η ασφαλιστική εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης των μισθωτών και των λοιπών κατηγοριών που υπάγονται στον ΕΟΠΥΥ, των οποίων οι ασφαλιστικές εισφορές κλάδου σύνταξης υπολογίζονται κατά τα προβλεπόμενα του παρόντος νόμου, ορίζεται σε ποσοστό 6,10% επί των πάσης φύσεως αποδοχών και κατανέμεται κατά ποσοστό 5,45% για παροχές σε είδος, εκ του οποίου 1,65% βαρύνει τον ασφαλισμένο και 3,80% τον εργοδότη, και ποσοστό 0,65% για παροχές σε χρήμα, εκ του οποίου 0,40% βαρύνει τον ασφαλισμένο και 0,25% βαρύνει τον εργοδότη.»
(Άρθρο 13) Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων συμβολαίων υγείας ανηλίκων
Αιτιολογική έκθεση
Καταργείται ο φόρος ασφαλίστρων για συμβάσεις του κλάδου υγείας για παιδιά έως δέκα οκτώ (18) ετών. Στόχος της ρύθμισης είναι η παροχή ενίσχυσης προς τις οικογένειες και η παροχή κινήτρων για τη διενέργεια ομαδικών και οικογενειακών ασφαλίστρων, μέσω της αναλογικής μείωσης του φόρου που επιβαρύνει τα εν λόγω ασφάλιστρα.
Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024
Κείμενο νόμου
Στο άρθρο 29 του ν. 3492/2006 (Α' 210), περί επιβολής φόρου ασφαλίστρων, προστίθεται παρ. 5Α ως εξής:
«5Α. Απαλλάσσονται από τον φόρο τα ασφάλιστρα υγείας, που εγγράφονται στον Κλάδο Ι.3 των ασφαλίσεων ζωής του άρθρου 5 του ν. 4364/2016 (Α' 13) και στον Κλάδο 2 των ασφαλίσεων κατά ζημιών του άρθρου 4 του ως άνω νόμου, εφόσον ο καλυπτόμενος είναι ανήλικος. Ειδικότερα, δεν καταβάλλεται φόρος για τα φορολογικά έτη, κατά την 1η Ιανουαρίου των οποίων ο καλυπτόμενος δεν έχει συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας. Για ομαδικά ή οικογενειακά ασφαλιστήρια, δεν καταβάλλεται φόρος για τα καλυπτόμενα μέλη που εμπίπτουν στην απαλλαγή της παρούσας.»
(Άρθρο 14) Ρυθμίσεις για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων
Αιτιολογική έκθεση
Διορθώνεται η στρέβλωση που παρατηρείται σε συγκεκριμένο αριθμό συντάξεων που υπόκεινται στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.). Η αύξηση των συντάξεων τα τελευταία έτη, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, οδήγησε σε ορισμένες οριακές περιπτώσεις, σε μείωση των πράγματι καταβαλλόμενων συντάξεων ως αποτέλεσμα της Ε.Α.Σ.. Αυτό συνέβη στις περιπτώσεις που η αύξηση στη σύνταξη οδηγούσε τον συνταξιούχο σε διαφορετικό κλιμάκιο. Συγκεκριμένα, με τον υφιστάμενο τρόπο υπολογισμού της Ε.Α.Σ., υπάρχουν συντάξεις που, μετά την ετήσια αύξηση των (μικτών) συντάξεων, μεταπίπτουν σε κατηγορία ανώτερου ορίου ή εμπίπτουν για πρώτη φορά στο πλαίσιο της παρακράτησης της Ε.Α.Σ., με αποτέλεσμα ο δικαιούχος να λαμβάνει τελικά μικρότερο ποσό από αυτό που λάμβανε προηγουμένως. Με τη νέα ρύθμιση όσο θα αυξάνεται η σύνταξη κατ' έτος, αντίστοιχα θα αυξάνεται και το κατώφλι κάθε κατηγορίας της Ε.Α.Σ., με αποτέλεσμα την προστασία του εισοδήματος του συνταξιούχου.
Εφαρμογή για τον υπολογισμό της Ε.Α.Σ. κατά την καταβολή συντάξεων του μηνός Ιανουαρίου 2025 και εφεξής
Κείμενο νόμου
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 3863/2010 (Α' 115) και στην παρ. 2 του άρθρου 11 του ν. 3865/2010 (Α' 120), περί της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.), στην περ. α) της παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α' 152) και στην περ. α) της παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011 (Α' 180) περί της παρακράτησης επιπλέον εισφοράς στις συντάξεις συνταξιούχων που δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως εξής:
«Τα ως άνω όρια κάθε κατηγορίας αυξάνονται κατ’ έτος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. α της παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 4387/2016 (Α' 85).»
2. Στην περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 3863/2010 και στην περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 3865/2010, περί της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.), στην περ. ε) της παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 και στην περ. ε) της παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011, περί της παρακράτησης επιπλέον εισφοράς στις συντάξεις συνταξιούχων που δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας, προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως εξής:
«Το ως άνω ποσό αυξάνεται κατ’ έτος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. α της παρ. 4 του άρθρου 14 του ν. 4387/2016.»
(Άρθρο 17 & 18) Έκτακτη οικονομική ενίσχυση συνταξιούχων και επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ευάλωτων νοικοκυριών Δεκεμβρίου 2024
Αιτιολογική έκθεση
Προβλέπεται έκτακτη οικονομική ενίσχυση συνταξιούχων για τους οποίους, λόγω της προσωπικής διαφοράς που λαμβάνουν, δεν θα αυξηθεί η σύνταξη το 2025 και προσδιορίζονται τα ποσά και οι ειδικότεροι όροι για τη λήψη αυτής.
Προβλέπεται η καταβολή έκτακτου βοηθήματος, ύψους διακοσίων (200) ευρώ σε πολίτες που ανήκουν σε μια σειρά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως αυτές αναφέρονται αναλυτικά στο υπό εξέταση άρθρο, με στόχο την υποβοήθησή τους στην ανταπόκριση των βιοτικών και λοιπών τους αναγκών.
Ισχύουν από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Κείμενο νόμου
1. Χορηγείται έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), στους οποίους καταβλήθηκε κύρια σύνταξη γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου μηνός Νοεμβρίου 2024 και οι οποίοι κατά τον μήνα αυτό είχαν ποσό προσωπικής διαφοράς συντάξεων, συμψηφιστέας με την ετήσια αναπροσαρμογή των συντάξεων, μεγαλύτερο των δέκα (10) ευρώ.
2. Η έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 ανέρχεται σε:
α) διακόσια (200) ευρώ για συνταξιούχους του eΕ.Φ.Κ.Α., στους οποίους καταβλήθηκαν κύριες συντάξεις γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου μηνός Νοεμβρίου 2024, αθροιστικά, συνολικού καθαρού προ φόρου ποσού έως και επτακοσίων (700) ευρώ,
β) εκατόν πενήντα (150) ευρώ για συνταξιούχους του e-Ε.Φ.Κ.Α., στους οποίους καταβλήθηκαν κύριες συντάξεις γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου μηνός Νοεμβρίου 2024, αθροιστικά, συνολικού καθαρού προ φόρου ποσού από επτακόσια ευρώ και ένα λεπτό (700,01) ευρώ έως κα